Dilluns passat, un veí del barri ens alertava per telèfon: “El pròxim dijous 29 de setembre l’Ajuntament fumigarà el parc del carrer Gomis amb Roundup Plus, un herbicida molt perillós.”

Una recerca ràpida a qualsevol buscador d’Internet basta per trobar multitud d’informació respecte a la toxicitat d’aquest producte: considerat “probablement cancerigen” per l’Organització Mundial de la Salut, el glifosat de l’empresa multinacional Monsanto està prohibit o limitat actualment a diversos Estats, com el francès, l’holandès o el salvadorenc. A Barcelona, arran de les denúncies del moviment ecologista i de les mateixes treballadores de Parcs i Jardins, a finals de l’any passat el govern d’En Comú va decidir que es deixaria d’aplicar a partir de Gener del 2017.

Segons el mateix Ajuntament de Barcelona, “[El glifosat] s’infiltra al sòl, és molt soluble en l’aigua, i persistent al medi. Contamina els aqüífers, és tòxic per a la fauna aquàtica, els animals domèstics o el bestiar. El glifosat ha estat decretat per l’Organització Mundial de la Salut (OMS) com a probablement cancerigen per als humans. Existeixen estudis científics que relacionen l’ús del glifosat amb un increment del risc de patir diverses afeccions i malalties.”

Tot i així, avui en dia, el consistori segueix emprant aquest herbicida malgrat l’alt risc que comporta: amb l’aparent pretext d’estar “en transició cap a alternatives més ecològiques”, es continua ruixant els nostres barris amb l’estoc que encara resta als magatzems municipals.

Aquesta vegada, però, han topat amb Vallcarca, un barri on la incipient organització popular ha permès una resposta immediata. En saber que en només tres dies es fumigaria amb Roundup Plus (versió encara més potent del nociu producte estrella de Monsanto, Roundup), diversos col·lectius del barri van iniciar una campanya de denúncia a través de les xarxes socials, amb la intenció de senyalar els responsables polítics i escalfar l’ambient de cara a una mobilització al carrer destinada a aturar l’aplicació de l’herbicida tòxic.

Ironies de la denominada “política 2.0”, el mateix Ajuntament es va posar en evidència a l’hora d’intentar contestar la multitud de piulades (i fins i tot memes amb la cara del conseller del barri), que anaven estenent-se per les xarxes. Amb les seves respostes, les autoritats municipals van fer patent que no existeix cap argument raonable que pugui justificar l’ús d’un químic que elles mateixes admeten com a altament perillós, més enllà d’un criteri purament economicista: ja que està pagat, fem-lo servir.

Finalment, un dia abans de l’aplicació de l’herbicida i just quan estava a punt de llençar-se la convocatòria pública de rebuig, l’agrupació local de Gràcia En Comú va comunicar per diferents canals que havien decidit cancel·lar l’actuació prevista, fet que va ser corroborat per diverses veïnes del barri.

Ara per ara, se sap que aquest estiu ja es va aplicar Roundup a altres zones de Vallcarca i no és té la seguretat que la renúncia de l’Ajuntament sigui definitiva. També hi ha constància que a altres districtes de Barcelona s’està fumigant amb glifosat ara mateix, fent-ho lliurement allà on no hi han trobat oposició veïnal. És totalment necessari, doncs, denunciar aquestes pràctiques i alertar el veïnat de tots els barris de la ciutat sobre els perills d’aquest producte nociu. No volem esperar fins gener del 2017, volem que deixin d’enverinar els nostres parcs i carrers des de ja mateix.

Amb la salut no s’hi juga: glifosat ni a Vallcarca, ni enlloc!