CNT Granollers– https://granollers.cnt.es/2021/02/03/una-seccio-sindical-novella-enmig-duna-pandemia-i-un-conveni-encallat/

Les treballadores d’un centre residencial per a menors s’organitzen davant l’adversitat.

“Som el suport vital de gairebé trenta infants amb motxilles molt pesades les vint-i-quatre hores del dia.”

La secció de CNT al CRAE «El Mas» ha renovat el seu secretariat, transcorregut ja un any i mig des de la seva constitució. La renovació de càrrecs és un procediment habitual dins les seccions sindicals de CNT, i en aquest cas es va precipitar degut a l’excedència que s’ha agafat la companya Ena que fins a l’actualitat exercia de delegada sindical al CRAE.

Arran de la renovació de càrrecs en aquest centre de treball propietat de l’Associació Asteroide B-612, la CNT va organitzar el passat mes de desembre una nova formació sindical focalitzada en el sector de l’Acció Social amb joves, infants i famílies en risc d’exclusió social. Un sector de la Intervenció Social regulat a Catalunya per un conveni col·lectiu caduc. El qual fa anys que s’està negociant, entre patronal i sindicats majoritaris, i no brilla pel seu avenç cap a l’eradicació de la precarietat en aquest sector.

Des del sindicat vam aprofitar la oportunitat de la trobada formativa al local de Granollers i el recent traspàs de responsabilitats de les companyes del CRAE del Baix Montseny per donar-los veu. Tant a les que han estat al secretariat com les que hi entren noves ara. Aquesta és l’entrevista que els vam fer a algunes de les treballadores de la secció en acabar la formació.

• Ens podeu resumir què és un CRAE i quina tasca realitzeu com a educadores socials?

Un CRAE és un Centre Residencial d’Acció Educativa. És a dir, una institució encarregada de la guarda i l’educació a infants i adolescents, custòdia dels quals és assumida durant un període de temps relatiu a la seva situació familiar. En altres paraules, la tutela d’aquests infants i adolescents passa a ser de la Generalitat de Catalunya a través de la DGAIA (Direcció General d’Atenció a la Infància i l’Adolescència) un cop es considera oportú retirar la custòdia als seus tutors/es legals. Les raons que motiven aquest procediment són molt variades. La custòdia es materialitza en un espai (normalment una casa o un pis) on conviuen infants i adolescents acompanyats per educadores i educadors professionals. En aquests espais intenten fer la seva vida dins una normalitat relativa, ja que han estat separats de la seva vida anterior.

Alguns d’aquests centres són de gestió pública i molts altres, com el nostre, són de gestió concertada a través de fundacions i altres empreses del tercer sector.

Les tasques que arribem a desenvolupar les educadores socials dins d’un CRAE són diverses. Van des de l’atenció directa a la realització de tasques de documentació, coordinació i seguiment dels casos.

Pel que fa a l’atenció directa, la nostra tasca principal és la d’acompanyar als infants i adolescents perquè arribin a ser subjectes i ciutadans actius dins la comunitat utilitzant la pedagogia com a vincle i motor de l’acció educativa.

Això passa per oferir atenció i acompanyament als processos emocionals, acadèmics, socials, relacionals, etc. de cada infant i adolescent; acompanyar en l’establiment d’hàbits d’higiene; promoure el desenvolupament integral de la seva personalitat, tot respectant la subjectivitat i interessos de cadascuna de les persones que hi resideixen. En aquest sentit es dinamitzen tallers culinaris, d’emocions, de ciutadania activa, de sexualitat i d’oci a partir dels seus interessos, entre moltes altres activitats.

• En quin moment vau decidir donar el pas i organitzar-vos sindicalment? Quines són les principals motivacions que us ajuden a fer-ho realitat?

Com us podeu imaginar, la nostra feina requereix de molt esforç físic però sobretot mental. Després de llargues jornades de feina, sovint acostumem a necessitar un espai de cures on compartir com ens ha anat el dia, donar-nos suport i compartir part de la càrrega emocional que, inevitablement, ens emportem del CRAE a casa. Som el suport vital de gairebé trenta infants amb motxilles molt pesades les vint-i-quatre hores del dia.

Com a tots els centres de treball, és en les converses informals on sorgeixen queixes, comentaris i suggerències al voltant de les nostres condicions laborals.

Durant el passat estiu del 2019, unes quantes educadores interessades vam començar a buscar informació sobre com “passar a l’acció” per buscar solucions als nostres problemes. Vam estar preguntant a altres companyes del sector, buscant per internet a les webs de diversos sindicats… I finalment ens vam decidir per confiar en la CNT per diversos motius. Per una banda, algunes educadores havien tingut males experiències amb altres sindicats majoritaris. Altres teníem ideologies i valors molt propers a les de la CNT i, en general a totes ens va convèncer la manera d’organitzar-se que té aquest sindicat.

És a dir a través de seccions sindicals, empoderant a les mateixes treballadores perquè siguin les protagonistes de l’acció sindical. Sense trampes, intermediaris ni interessos sota mà. Simplement per solidaritat obrera. La proximitat i simpatia amb la que ens van acollir les nostres companyes de CNT-Granollers ens va animar a tirar endavant amb la idea i així, el setembre del 2019, ens vam constituir com a secció sindical al CRAE “El Mas”.

“Com no incloure les companyes que pateixen encara més la precarietat?”

Com a educadores socials, tenim certa ètica i responsabilitat davant del món que ens envolta. Moltes de nosaltres creiem en la pedagogia i l’empoderament a través del coneixement com a eines de canvi i transformació social. Considerem que era la nostra “responsabilitat” auto-organitzar-nos i afrontar canvis per tal de millorar les nostres condicions laborals i, de retruc, millorar també la nostra acció educativa que és al seu torn garantia de benestar per a les diverses persones que acompanyem.

La nostra secció sindical però, no engloba només a educadores socials. La nostra intenció des del primer dia era crear un espai on totes les treballadores del CRAE poguessin tenir el seu espai i per això a la secció també hi ha companyes del personal de serveis. Era inevitable organitzar-nos amb elles perquè es troben en situacions encara més precàries que nosaltres. Considerem que, tot i que desenvolupem tasques diferents, juntes podem lluitar per tal de millorar les nostres condicions. Al ser un centre de treball petit, és fàcil fer pinya.

“No podem estar sempre al peu del canó. Anem a poc a poc i cada cop tenim més clar que no ens aturarem.”

• Acabeu de renovar càrrecs de la secció sindical. Ens podeu fer cinc cèntims de quins s’han renovat i com funciona la vostra secció sindical de CNT?

Estem contentes de tenir una elevada participació en la nostra secció. Comptem amb més d’un 80% de la plantilla del CRAE afiliada. Per això, ens agrada poder variar les cares i sobretot perquè considerem que el poder no pot quedar encallat ni mal repartit entre poques persones. La nostra secció vol treballar cap a la presa de decisions col·lectiva i horitzontal, respectant les nostres opinions i arribant a acords per consensos. Ens agrada mantenir bones relacions personals entre nosaltres, i les cures són una part molt important de la nostra tasca.

Actualment s’han renovat quatre càrrecs: la Delegada de la secció ha passat a ser la Glòria, la Núria s’ha posat al davant de la Secretaria de Prevenció, la Joana és l’encarregada de la Secretaria d’Organització i l’Alba la tresorera. Intentem sempre mantenir una comunicació molt fluïda, per tal que la informació circuli de manera lliure entre les afiliades i així poder prendre les decisions més adients per a totes. És una tasca difícil que costa temps de dur a terme. No sempre surt tan bé com voldríem però ens hi esforcem tot el que podem. També estem orgulloses de ser una secció formada majoritàriament per dones, ja que ens posicionem com a feministes i per tant, treballem per enderrocar les estructures patriarcals i masclistes que ens envolten. Les nostres adolescents ens ho agraeixen sovint.

Pel que fa al dia a dia de la secció, provem sempre de conciliar les reunions amb les necessitats de cada una. No podem estar sempre al peu del canó. Anem a poc a poc i cada cop tenim més clar que no ens aturarem.

Nota: Com a secció sindical porten una trajectòria relativament curta però enmig d’un context molt agitat. D’una banda el conveni sectorial porta caducat des de 2018. Les retribucions, per la seva banda, porten gairebé estancades des d’abans de venciment de l’antic conveni. Això va desembocar en algunes mobilitzacions del sector durant el 2019 i principis del 2020. Aquestes però, van veure’s ràpidament empassades per la crisis sanitària que ha tingut conseqüències molt dures en la gestió de centres de treball tan particulars com el seu.

• Com heu compaginat la vostra tasca sindical amb totes les eventualitats de la lluita contra el virus?

L’educació social és un sector precari i no és una novetat per nosaltres. Ho sabíem des del primer dia que ens vam asseure a la facultat.

Ara bé, l’abandonament que està patint el sector des de fa uns anys ens resulta vergonyós. Ja des del 2019, vam veure com la Generalitat s’endarreria en el pagament que realitza als CRAEs concertats. En aquell moment, vam patir molt com a sector. Algunes companyes d’altres centres van estar mesos sense cobrar la nòmina, sense cap més explicació ni compensació. Les poques mobilitzacions que es van produir aleshores tampoc van conduir a res. Amb el conveni encallat, l’esclat de la Covid-19 només ha fet que empitjorar la nostra situació.

Amb la crisi sanitària, la nostra secció ha començat a actuar, sobretot demanant les EPIs (mascaretes i demés) necessàries a principis del 2020. Després hem reclamat actualitzar l’avaluació de riscos per tal de tenir en compte les càrregues físiques i psicosocials pròpies a la nostra feina. La crisi també ens ha afectat emocionalment, ens ha fet sentir inseguretat, les directrius i protocols canviaven gairebé setmanalment, afectant en la nostra estabilitat laboral i mental com a tantes altres companyes dels sectors obrers precaritzats. La nostra secció ha hagut de prendre decisions enmig de tot aquest entorn convuls. Hem comès encerts i errors però sabem que són al final experiències que ens enforteixen i ens serveixen per millorar com a persones i com a col·lectiu.

• Quina valoració feu del paper de les administracions i les patronals del sector durant la crisi de la Covid-19?

La patronal i les administracions haurien d’haver actuat. Més ràpid i millor. Ens hem sentit abandonades. Els EPls i els protocols que ens han arribat eren massa genèrics. No estaven adaptats a la singularitat del nostre CRAE. Vam estar treballant en el nostre propi protocol.

Sentim que les persones que ocupen alts càrrecs tant a la patronal com en l’administració no han tingut la capacitat d’actuar amb eficàcia per resoldre problemes que afecten la nostra salut i la dels infants i adolescents. Això ens ha fet recordar, com en tantes ocasions, que les ordres que venen de lluny o que no arriben a temps sovint ens impedeixen fer la nostra feina. La verticalitat en la presa de decisions ha fet que un funcionari que segurament mai ha trepitjat un centre com el nostre ens atorgués el dret a les mateixes proteccions contra el virus que algú que treballa sense contactes amb altres persones. Les poques persones dins l’administració responsables de l’organització de l’enorme volum de treballadores que tenen per sota no han donat a l’abast. I és totalment normal. És un error de disseny del sistema.

Especialment volem destacar la invisibilitat de l’administració i sobretot la falta per part d’aquesta de crear un protocol d’actuació clar i general per als centres d’acció educativa per al moment en que es dongués un brot o un contagi d’un infant dins d’un dels centres.

• Quina valoració feu de les formacions alhora d’encarar la vostra tasca sindical?

Totes som noves en el sindicalisme i la vida sindical. Sempre és interessant i enriquidor poder tenir més coneixements i formació tant entorn a l’organització de la nostra feina i la lluita pels nostres drets, com gaudir de l’ajuda genuïna i el recolzament que ens pot donar el sindicat per poder millorar el nostre lloc de treball, el nostre entorn…

• En quin moment us trobeu, sindicalment parlant, a la vostra empresa?

Portem un any recorregut, però amb la Covid ha estat un any ben estrany i ens hem trobat que la pandèmia ens ha allargat tots els tempos, per la dificultat de poder reunir-se, per la pandèmia que ha passat per davant d’altres preocupacions.

A causa de canvis personals i laborals de les treballadores ens hem trobat amb que hem hagut de renovar els càrrecs de la secció sindical. Ens proposem poder implicar a més treballadores de l’empresa per poder tenir més implantació dins d’aquesta i recollir el màxim de sensibilitats, reivindicacions i propostes. Poder millorar al màxim els nostre lloc de treball i que sigui un espai cada vegada més respectuós amb les treballadores i les seves necessitats i inquietuds.

Dins l’empresa ens trobem amb que no acaben de creure el fet de que ens haguem organitzat i hem de fer un sobre esforç per ser tingudes en compte.

Hem fet dues reunions amb representants de l’empresa i tenim uns temes concrets entre mans per avançar en les negociacions. De moment, descarten firmar un conveni propi del centre de treball, que era el nostre objectiu principal. De moment ja veurem què en surt de les negociacions del conveni sectorial.

“Sovint ens sentim culpables per demanar millores en les nostres feines que en un altre àmbit ens semblarien de calaix.”

La CNT ens ha esperonat en tot el procés per no caure en el desànim i el cansament. Sobretot en els moments on no ens hem sentit escoltades per la fundació i el personal estava cansat pel sobre esforç del tema COVID. L’assessorament també ha sigut molt important per no donar passos en fals i poder parlar amb propietat de les propostes que teniem.

• Per últim volem conèixer quina opinió teniu sobre la situació al vostre sector. Tenint en compte que fins el 2013 no es va signar el primer conveni d’Acció Social a Catalunya, i l’actual bloqueig de la negociació col·lectiva. Què els hi diríeu a les persones que no estan actualment sindicades i que treballen al sector?

Com comentàvem abans, nosaltres creiem que qualsevol persona que treballa en el món social té una responsabilitat de cara a la ciutadania i el món que l’envolta. En aquest sentit, estar afiliada a un sindicat com la CNT és una oportunitat única per compartir coneixement, passar a l’acció directa i intentar canviar la realitat. No des dels despatxos sinó des del nostre mateix lloc de treball. Només depenem de nosaltres mateixes i no d’algú que no ens coneix i que cobra per atendre’ns.

Tot el sector social té un tuf de caritat i servilisme religiós, que fa que sovint ens sentim culpables per demanar millores en les nostres feines que en un altre àmbit ens semblarien de calaix. Sembla que quan demanem millores per nosaltres sigui en detriment de treure coses als col·lectius amb els que treballem. Al sentir aquesta culpa, sovint instigada pels comentaris dels superiors, normalment no demanem millores.

Hem de dignificar la nostra feina, perquè és la única manera de treballar amb garanties i fer bé la feina. Per això és important sindicar-se, per reivindicar aquests drets i aquestes millores, perquè a les fundacions i associacions que treballen en aquest sector ja els va bé aquesta culpa que ens frena la lluita.

Creiem que al lluitar pels nostres drets laborals ens convertim en un referent positiu per als infants i adolescents que acompanyem.

[CAST]

Las trabajadoras de un centro residencial para menores se organizan ante la adversidad.

“Somos el apoyo vital de casi treinta niños y niñas con mochilas muy pesadas las veinticuatro horas del día.”

La sección de CNT en CRAE «El Mas» ha renovado su secretariado, transcurrido ya un año y medio desde su constitución. La renovación de cargos es un procedimiento habitual dentro de las secciones sindicales de CNT, y en este caso se precipitó debido a la excedencia que se ha cogido la compañera Ena que hasta la actualidad ejercía de delegada sindical en el CRAE.

A raíz de la renovación de cargos en este centro de trabajo propiedad de la Asociación Asteroide B-612, la CNT organizó el pasado mas de diciembre una nueva formación sindical focalizada en el sector de la Acción Social con jóvenes, niños/as y familias en riesgo de exclusión social. Un sector de la Intervención Social regulado en Cataluña por un convenio colectivo caduco. El cual hace años que se está negociando, entre patronal y sindicatos mayoritarios, y no brilla por su adelanto hacia la erradicación de la precariedad en este sector.

Desde el sindicato aprovechamos la oportunidad del encuentro formativo en el local de Granollers y el reciente traspaso de responsabilidades de las compañeras del CRAE del Bajo Montseny para darles voz. Tanto a las que han estado al secretariado como a las que entran nuevas ahora. Esta es la entrevista que les hicimos a algunas de las trabajadoras de la sección al acabar la formación.

¿Nos podéis resumir qué es un CRAE y qué tarea realizáis como educadoras sociales?

Un CRAE es un Centro Residencial de Acción Educativa. Es decir, una institución encargada de la guarda y educación a niños/as y adolescentes, custodia de los cuales es asumida durante un periodo de tiempo relativo a su situación familiar. En otras palabras, la tutela de estos niños y adolescentes pasa a ser de la Generalitat de Cataluña a través de la DGAIA (Dirección General de Atención a la Infancia y la Adolescencia) una vez se considera oportuno retirar la custodia a sus tutores/as legales. Las razones que motivan este procedimiento son muy variadas. La custodia se materializa en un espacio (normalmente una casa o un piso) donde conviven niños/as y adolescentes acompañados por educadoras y educadores profesionales. En estos espacios intentan hacer su vida dentro de una normalidad relativa, puesto que han sido separados de su vida anterior.

Algunos de estos centros son de gestión pública y otros muchos, como el nuestro, son de gestión concertada a través de fundaciones y otras empresas del tercer sector.

Las tareas que llegamos a desarrollar las educadoras sociales dentro de un CRAE son diversas. Van desde la atención directa a la realización de tareas de documentación, coordinación y seguimiento de los casos.

En cuanto a la atención directa, nuestra tarea principal es la de acompañar a los niños, niñas y adolescentes para que lleguen a ser sujetos y ciudadanos activos dentro de la comunidad utilizando la pedagogía como vínculo y motor de la acción educativa.

Esto pasa por ofrecer atención y acompañamiento a los procesos emocionales, académicos, sociales, relacionales, etc. de cada niño, niña y adolescente; acompañar en el establecimiento de hábitos de higiene; promover el desarrollo integral de su personalidad, respetando la subjetividad e intereses de cada una de las personas que residen. En este sentido se dinamizan talleres culinarios, de emociones, de ciudadanía activa, de sexualidad y de ocio a partir de sus intereses, entre otras muchas actividades.

¿En qué momento decidisteis dar el paso y organizaros sindicalmente? ¿Cuáles son las principales motivaciones que os ayudan a hacerlo realidad?

Cómo os podéis imaginar, nuestro trabajo requiere de mucho esfuerzo físico pero sobre todo mental. Después de largas jornadas de trabajo, a menudo acostumbramos a necesitar un espacio de cuidados donde compartir como nos ha ido el día, apoyarnos y compartir parte de la carga emocional que, inevitablemente, nos llevamos del CRAE a casa. Somos el apoyo vital de casi treinta niños con mochilas muy pesadas las veinticuatro horas del día.

Como todos los centros de trabajo, es en las conversaciones informales donde surgen quejas, comentarios y sugerencias alrededor de nuestras condiciones laborales.

Durante el pasado verano del 2019, unas cuántas educadoras interesadas empezamos a buscar información sobre como “pasar a la acción” para buscar soluciones en nuestros problemas. Estuvimos preguntando a otras compañeras del sector, buscando por internet en las webs de varios sindicatos… Y finalmente nos decidimos para confiar en la CNT por varios motivos. Por un lado, algunas educadoras habían tenido malas experiencias con otros sindicatos mayoritarios. Otras teníamos ideologías y valores muy próximos a las de la CNT y, en general a todas nos convenció la manera de organizarse que tiene este sindicato.

Es decir a través de secciones sindicales, empoderando a las mismas trabajadoras porque sean las protagonistas de la acción sindical. Sin trampas, intermediarios ni intereses bajo mano. Simplemente por solidaridad obrera. La proximidad y simpatía con la que nos acogieron nuestras compañeras de CNT-Granollers nos animó a seguir adelante con la idea y así, el septiembre del 2019, nos constituimos como sección sindical al CRAE “El Mas”.

“¿Como no incluir las compañeras que sufren todavía más la precariedad?”

Como educadoras sociales, tenemos cierta ética y responsabilidad ante el mundo que nos rodea. Muchas de nosotras creemos en la pedagogía y el empoderamiento a través del conocimiento como herramientas de cambio y transformación social. Consideramos que era nuestra “responsabilidad” auto-organizarnos y afrontar cambios para mejorar nuestras condiciones laborales y, de retruque, mejorar también nuestra acción educativa que es a su vez garantía de bienestar para las diversas personas que acompañamos.

Nuestra sección sindical no engloba solo a educadoras sociales. Nuestra intención desde el primer día era crear un espacio donde todas las trabajadoras del CRAE pudieran tener su espacio y por eso en la sección también hay compañeras del personal de servicios. Era inevitable organizarnos con ellas porque se encuentran en situaciones todavía más precarias que nosotras. Consideramos que, a pesar de que desarrollamos tareas diferentes, juntas podemos luchar para mejorar nuestras condiciones. Al ser un centro de trabajo pequeño, es fácil hacer piña.

“No podemos estar siempre al pie del cañón. Vamos despacio y cada vez tenemos más claro que no nos pararemos.”

Acabáis de renovar cargos de la sección sindical. ¿Nos podéis un resumen de quién se ha renovado y cómo funciona vuestra sección sindical de CNT?

Estamos contentas de tener una elevada participación en nuestra sección. Contamos con más de un 80% de la plantilla del CRAE afiliada. Por eso, nos gusta poder variar las caras y sobre todo porque consideramos que el poder no puede quedar encallado ni mal repartido entre pocas personas. Nuestra sección quiere trabajar hacia la toma de decisiones colectiva y horizontal, respetando nuestras opiniones y llegando a acuerdos por consensos. Nos gusta mantener buenas relaciones personales entre nosotros, y los cuidados son una parte muy importante de nuestra tarea.

Actualmente se han renovado cuatro cargos: la Delegada de la sección ha pasado a ser Gloria, Nuria se ha puesto delante de la Secretaría de Prevención, Joana es la encargada de la Secretaría de Organización y Alba la tesorera. Intentamos siempre mantener una comunicación muy fluida, para que la información circule de manera libre entre las afiliadas y así poder tomar las decisiones más adecuadas para todas. Es una tarea difícil que cuesta tiempo llevar a cabo. No siempre sale todo lo bien que querríamos pero nos esforzamos todo lo que podemos. También estamos orgullosas de ser una sección formada mayoritariamente por mujeres, puesto que nos posicionamos como feministas y por tanto, trabajamos para derrocar las estructuras patriarcales y machistas que nos rodean. Nuestras adolescentes nos lo agradecen a menudo.

En cuanto al día a día de la sección, probamos siempre de conciliar las reuniones con las necesidades de cada una. No podemos estar siempre al pie del cañón. Vamos despacio y cada vez tenemos más claro que no nos pararemos.

Nota: Como sección sindical llevan una trayectoria relativamente corta pero en medio de un contexto muy agitado. Por un lado el convenio sectorial lleva caducado desde 2018. Las retribuciones, por su parte, llevan casi estancadas desde antes de vencimiento del antiguo convenio. Esto desembocó en algunas movilizaciones del sector durante el 2019 y principios del 2020. Éstas, se vieron rápidamente tragadas por la crisis sanitaria que ha tenido consecuencias muy duras en la gestión de centros de trabajo tan particulares como el suyo.

¿Cómo habéis compaginado vuestra tarea sindical con todas las eventualidades de la lucha contra el virus?

La educación social es un sector precario y no es una novedad para nosotras. Lo sabíamos desde el primer día que nos sentamos en la facultad.

Ahora bien, el abandono que está sufriendo el sector desde hace unos años nos resulta vergonzoso. Ya desde el 2019, vimos como la Generalitat se atrasaba en el pago que realiza a los CRAEs concertados. En aquel momento, sufrimos mucho como sector. Algunas compañeras en otros centros estuvieron meses sin cobrar la nómina, sin ninguna explicación ni compensación. Las pocas movilizaciones que se produjeron entonces tampoco condujeron a nada. Con el convenio encallado, el estallido de la Covid-19 solo ha hecho que empeorar nuestra situación.

Con la crisis sanitaria, nuestra sección ha empezado a actuar, sobre todo pidiendo los EPIs (mascarillas y demás) necesarias a principios del 2020. Después hemos reclamado actualizar la evaluación de riesgos para tener en cuenta las cargas físicas y psicosociales propias a nuestro trabajo. La crisis también nos ha afectado emocionalmente, nos ha hecho sentir inseguridad, las directrices y protocolos cambiaban casi semanalmente, afectando en nuestra estabilidad laboral y mental como tantas otras compañeras de los sectores obreros precarizados. Nuestra sección ha tenido que tomar decisiones en medio de todo este entorno convulso. Hemos cometido aciertos y errores pero sabemos que son al final experiencias que nos fortalecen y nos sirven para mejorar como personas y como colectivo.

¿Qué valoración hacéis del papel de las administraciones y la patronal del sector durante la crisis de la Covid-19?

La patronal y las administraciones tendrían que haber actuado. Más rápido y mejor. Nos hemos sentido abandonadas. Los EPIs y los protocolos que nos han llegado eran demasiado genéricos. No estaban adaptados a la singularidad de nuestro CRAE. Estuvimos trabajando en nuestro propio protocolo.

Sentimos que las personas que ocupan altos cargos tanto en la patronal como en la administración no han tenido la capacidad de actuar con eficacia para resolver problemas que afectan nuestra salud y la de los niños/as y adolescentes. Esto nos ha hecho recordar, como en tantas ocasiones, que las órdenes que vienen de lejos o que no llegan a tiempo a menudo nos impiden hacer nuestro trabajo. La verticalidad en la toma de decisiones ha hecho que un funcionario que seguramente nunca ha pisado un centro como el nuestro nos otorgara el derecho a las mismas protecciones contra el virus que alguien que trabaja sin contactos con otras personas. Las pocas personas dentro de la administración responsables de la organización del enorme volumen de trabajadoras que tienen por debajo no han dado al alcance. Y es totalmente normal. Es un error de diseño del sistema.

Especialmente queremos destacar la invisibilidad de la administración y sobre todo la falta por parte de ésta de crear un protocolo de actuación claro y general para los centros de acción educativa para el momento en que se diera un brote o un contagio de un niño o niña dentro de uno de los centros.

¿Qué valoración hacéis de las formaciones a la hora de encarar vuestra tarea sindical?

Todas somos nuevas en el sindicalismo y la vida sindical. Siempre es interesante y enriquecedor poder tener más conocimientos y formación tanto en torno a la organización de nuestro trabajo y la lucha por nuestros derechos, como disfrutar de la ayuda genuina y el espaldarazo que nos puede dar el sindicato para poder mejorar nuestro puesto de trabajo, nuestro entorno…

¿En qué momento os encontráis, sindicalmente hablando, en vuestra empresa?

Llevamos un año recorrido, pero con la Covid ha sido un año muy extraño y nos hemos encontrado que la pandemia nos ha alargado todos los tempos, por la dificultad de poder reunirse, por la pandemia que ha pasado por delante de otras preocupaciones.

A causa de cambios personales y laborales de las trabajadoras nos hemos encontrado con que hemos tenido que renovar los cargos de la sección sindical. Nos proponemos poder implicar además trabajadoras de la empresa para poder tener más implantación dentro de ésta y recoger el máximo de sensibilidades, reivindicaciones y propuestas. Poder mejorar al máximo los nuestro puesto de trabajo y que sea un espacio cada vez más respetuoso con las trabajadoras y sus necesidades e inquietudes.

Dentro de la empresa nos encontramos con que no acaban de creer el hecho de que nos hayamos organizado y tenemos que hacer un sobre esfuerzo para ser tenidas en cuenta.

Hemos hecho dos reuniones con representantes de la empresa y tenemos unos temas concretos entre manos para avanzar en las negociaciones. De momento, descartan firmar un convenio propio del centro de trabajo, que era nuestro objetivo principal. De momento ya veremos qué sale de las negociaciones del convenio sectorial.

“A menudo nos sentimos culpables por pedir mejoras en nuestros trabajos que en otro ámbito nos parecerían de cajón.”

La CNT nos ha respaldado en todo el proceso para no caer en el desaliento y el cansancio. Sobre todo en los momentos donde no nos hemos sentido escuchadas por la fundación y el personal estaba cansado por el sobre esfuerzo del tema COVID. El asesoramiento también ha sido muy importante para no dar pasos en falso y poder hablar con propiedad de las propuestas que teníamos.

Por último queremos conocer qué opinión tenéis sobre la situación a vuestro sector. Teniendo en cuenta que hasta el 2013 no se firmó el primer convenio de Acción Social en Cataluña, y el actual bloqueo de la negociación colectiva. ¿Qué les diríais a las personas que no están actualmente sindicadas y que trabajan en el sector?

Cómo comentábamos antes, nosotros creemos que cualquier persona que trabaja en el mundo social tiene una responsabilidad de cara a la ciudadanía y el mundo que lo rodea. En este sentido, estar afiliada a un sindicato como la CNT es una oportunidad única para compartir conocimiento, pasar a la acción directa e intentar cambiar la realidad. No desde los despachos sino desde nuestro mismo puesto de trabajo. Solo dependemos de nosotros mismas y no de alguien que no nos conoce y que cobra para atendernos.

Todo el sector social tiene un tufo de caridad y servilismo religioso, que hace que a menudo nos sintamos culpables por pedir mejoras en nuestros trabajos que en otro ámbito nos parecerían de cajón. Parece que cuando pedimos mejoras para nosotras sea en detrimento de sacar cosas a los colectivos con los que trabajamos. Al sentir esta culpa, a menudo instigada por los comentarios de los superiores, normalmente no pedimos mejoras.

Tenemos que dignificar nuestro trabajo, porque es la única manera de trabajar con garantías y hacer bien el trabajo. Por eso es importante sindicarse, para reivindicar estos derechos y estas mejoras, porque a las fundaciones y asociaciones que trabajan en este sector ya los va bien esta culpa que nos frena la lucha.

Creemos que al luchar por nuestros derechos laborales nos convertimos en un referente positivo para los niños, niñas y adolescentes que acompañamos.